.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گلوگاه مفاسد اقتصادی کشور پیدا شد!

رئیس سازمان بازرسی کل کشور

مناقصه ها و مزایده ها یکی از گلوگاه های مفاسد اقتصادی هستند

به صرف این که مدیری ارزشی و سالم است دلیل نمی شود که بر او نظارت نشود

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمد نيازي، رييس سازمان بازرسي كل كشور در پيش از خطبه‌ها نماز جمعه‌ تهران، با تسليت شهادت مظلومانه‌ حضرت امام جعفر صادق (ع) به ساحت مقدس حضرت مهدي (عج)، مقام معظم رهبري و ملت ايران ‌اظهار داشت: اسلام و مذهب تشيع وامدار جهاد علمي و انقلاب فرهنگي اين امام است.

مهم‌ترين كار و اقدام آن امام (ع) در طول زندگي، انقلاب فرهنگي بود، فرصتي كه آن حضرت و امام باقر (ع) به دست آوردند اين زمينه را فراهم كرد تا اسلام را آن‌چنان كه هست به جهانيان و بشريت معرفي كنند. از ديگر اقدامات مهم آن امام، تربيت شاگرداني چون ابومسلم، جابربن حيان و بزرگان اهل سنت مانند ابوحنيفه است.

طبق اصل 174 قانون اساسي، سازمان بازرسي كل كشور براي نظارت بر حسن جريان امور و اجراي صحيح قوانين در دستگاه‌هاي اداري كشور تشكيل شده، اين سازمان تشكيل شده تا در دستگاه‌هاي اداري كه بايد به مردم خدمت‌رساني كنند و مشكلات كشور را حل كنند، نظارت كند تا سوء جرياني صورت نگيرد و قوانين درست اجرا شود.

رييس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به فرمان حضرت علي (ع) به مالك اشتر، تصريح كرد: اين فرمان منشور حكومت اسلامي تا قيامت است، حتي تا زمان ظهور حضرت ولي عصر (عج) منشور حكومتي ايشان نيز هست.

اولا اين منشور توصيه مي‌كند كه كارگزاراني را كه انتخاب مي‌كنيد گزينش شده باشند و هركسي را در حكومت راه ندهيد، سعي كنيد از افراد سالم، متخصص و متعهد باشند و هم‌چنين پس از انتخاب، آن‌ها را رها نكنيد و مراقب عملكرد آن‌ها باشيد.

به صرف اين‌كه مديري ارزشي و سالم است دليل نمي‌شود كه بر او نظارت نشود حتي حضرت اميرالمؤمنين علي (ع) به مالك اشتر فرمود سعي كن بازرسان مخفي براي ارائه‌ گزارش از عملكرد كارگزاران به كار گيري و اگر اين كار را انجام دهي باعث مي‌شود آن‌ها در انجام وظايف‌شان نهايت دقت و تلاش را داشته باشند.

اگر كارمندان دولتي بدانند كه چشم مخفي و تيزبين از طرف حاكم حكومت اسلامي مراقب آن‌هاست بيشتر سعي مي‌كنند كه با مردم بدرفتاري نكنند و جواب آن‌ها را درست بدهند، حضرت علي (ع) در مدت 5 سال حكومتش بازرسان مخفي و آشكار را به كار گرفت و از شبكه‌هاي مردمي براي اين كار استفاده مي‌كرد تا به وي گزارش دهند.

در جامعه‌ اسلامي كنترل، ‌نظارت و مراقبت لازم است، بالاخره در هر جامعه‌اي تخلف وجود دارد حتي در جامعه‌ اميرالمؤمنين (ع) و دليل آن نيز عزل‌هايي است كه آن حضرت در طول 5 سال انجام دادند.

اصل 174 قانون اساسي هدف خاصي را دنبال مي‌كند، تا بر اساس آن، سوءجرياني شكل نگيرد و قوانين درست اجرا شود. امروز نيز در سازمان كه امكانات آن محدود است سعي كرده‌ايم با اقتباس از شيوه‌ اميرالمؤمنين (ع)‌ از نظارت مردمي استفاده كنيم زيرا اين روش از قوي‌ترين شيوه‌هاي نظارت است.

به همين دليل پايگاه ارتباط مردمي و تلفن 136 در سازمان ايجاد شده و مردم با گرفتن اين شماره مي‌توانند گزارش خود را ارائه داده و هم‌چنين با كارشناسان صحبت كنند البته در مواردي نيز پس از بررسي مشخص مي‌شود كه گزارش بيان شده صحت ندارد اما از طرفي بسياري از پرونده‌هاي مهمي كه در سازمان تشكيل مي‌شود، بر مبناي گزارش مردم است. اگر تخلفي را مشاهده مي‌كنيد به سازمان بازرسي كل كشور گزارش كنيد.

نیازی، نظارت سازمان بازرسي كل كشور را شامل وزارتخانه‌ها، ادارات، مؤسسات، شركت‌هاي دولتي، شهرداري‌ها، مؤسسات وابسته به شهرداري‌ها، دفاتر اسناد رسمي، مؤسسات عام‌المنفعه، نهادهاي انقلابي و سازمان‌هايي كه بخشي از سهام‌شان مربوط به دولت است، دانست.

سازمان بازرسي به بخش‌هاي اداري و مالي قوه‌ قضاييه و هم‌چنين بخش اداري مجلس شوراي اسلامي نظارت مي‌كند، البته مراجعات زيادي از مردم وجود دارد كه از پرونده‌ هاي قضايي گزارشاتي را ارائه مي‌كند كه بايد بيان كنم ما به پرونده‌هاي قضايي نظارت نداريم.

نظارت سازمان مشمول سه قوه است، عمده‌ نظارت سازمان بر قوه‌ مجريه است و نزديك به 190 دستگاه بزرگ از قبيل وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها مشمول نظارت اين نهاد نظارتي هستند.

اكنون قريب به 100 هيأت بازرسي و كارشناسان در سازمان مشغول به فعاليت هستند، فعاليت اين سازمان كاملا تخصصي و فوق حرفه‌يي است. 50 نفر با درجه‌ دكترا، 200 نفر با درجه‌ كارشناسي ارشد و صدها نفر با درجات كارشناسي و تخصصي در اين سازمان خدمت مي‌كنند.

در سال 85، 1959 گزارش در سازمان تهيه شده گفت: گزارش‌هاي تهيه شده براي دستگاه‌ها و مسوولان عالي كشور فرستاده مي‌شود و آن‌ها تصميم مي‌گيرند؛ از اين تعداد 10 هزار و 385 پيشنهاد براي اصلاح امور ارائه شد كه از اين تعداد 77 درصد پيشنهاد اصلاحي، 14 درصد پيشنهاد تعقيب اداري و 9 درصد پيشنهاد تشويق بوده است.

گاهي اوقات يك قانون، بخش‌نامه، آيين‌نامه يك رانت بزرگ اقتصادي ايجاد مي‌كند، يكي از اقدامات مهم سازمان نظارت بر مناقصه‌ها و مزايده‌هاي كلان دولتي است.

مناقصه‌ها و مزايده‌هاي يكي از گلوگاه‌هاي مفاسد اقتصادي هستند، اگر دقت و نظارت در اين مورد صورت نگيرد مفاسد ايجاد مي‌شود. در سال گذشته سازمان بازرسي بر7 هزار و 129 مناقصه و مزايده نظارت داشته و يك هزار و 524 مورد گزارش شفاهي تهيه و ارائه كرد.

651 مورد نيز به دليل تخلف و سوءجريان پيشنهاد ابطال ارائه شد. اين مناقصه‌ها مبالغ ميلياردي و كلان است به عنوان مثال در يكي از مناقصه‌هاي صورت گرفته در يكي از وزارتخانه‌ها، سازمان بازرسي وارد و با مشاهده‌ ايرادي، پيشنهاد اصلاح داد و به ميزان 40 ميليارد تومان اين مناقصه اصلاح شد.

در سال گذشته، 31 هزار و 173 هكتار زمين كه متعلق به بيت‌المال بوده و به تصرف ديگران درآمده بود با پيگيري سازمان بازرسي كل كشور خلع يد شده و به بيت‌المال بازگردانده شد.

نيازي با بيان اين‌كه سازمان متبوعش با اقتدار، قوت و صحت عمل سعي در انجام وظايفش دارد، گفت: البته تعامل خوبي با دولت داريم به ويژه دولت نهم كه انگيزه‌اي ارزشي در مبارزه با مفاسد دارد و اقدامات انجام شده با تعامل مديران صورت گرفته است و اگر آن‌ها كمك نكنند اين اقدامات انجام نمي‌شود.

وي با اشاره به انتخابات آتي، انتخابات مجلس شوراي اسلامي را مهم و ارزشمند دانست و گفت: سرنوشت كشور در مجلس شوراي اسلامي رقم مي‌خورد. اين انتخابات بايد با حضور پررنگ مردم و با شور و در نهايت سلامت صورت بگيرد.

وي با تأكيد بر اين‌كه در انتخابات هيچ‌كس حق ندارد از امكانات دولتي به نفع يا عليه كانديدايي استفاده كند خطاب به مردم گفت: اگر مشاهده كرديد كسي از امكانات دولتي استفاده مي‌كند به سازمان بازرسي كل كشور گزارش دهيد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.101 seconds.